Sverige har gott om kust och sjöar, så sett till befolkningen är båtutbudet stort. Samtidigt är det ingen tvekan om att det går att göra klipp utomlands. Tack vare den gemensamma EU-marknaden tillkommer heller inga höga importkostnader utöver själva transporten.
Ibland är gräset faktiskt grönare på andra sidan, d.v.s. utbudet är stort och av just den anledningen är priserna ofta betydligt lägre än här hemma. I stora drag gäller samma riktlinjer när du köper båt utomlands som när du köper på hemmaplan, men det blir i nästan alla avseenden en aning krångligare.
Köpa en ny eller begagnad båt
Precis som hemma är det tryggare att köpa båt av en professionell handlare än av en privatperson. Även vid begagnatköp har du alltid lagen på din sida när du köper av ett företag.
Oavsett om du köper privat eller av en handlare, var noga med att upprätta ett köpekontrakt. Säljaren ska kunna visa att båten inte är belastad av skulder och att momsen är betald. Kontrollera också att säljaren och den registrerade ägaren är en och samma person.
Språkförbistringar och det rent geografiska avståndet kan också vara problem. En lösning kan vara att anlita en specialiserad båtmäklare. En båtmäklare arbetar inte gratis, men mellanhanden kan vara en extra trygghet som dessutom – förutsatt att du väljer en seriös mäklare – har stor erfarenhet av båtaffärer och kan ta hand om allt pappersarbete.
Båtens skick
Återigen gäller samma principer som hemma när du köper båt utomlands, men det finns en del extra saker att tänka över. Har båten exempelvis gått i Medelhavet måste man också ha i åtanke att slitaget per år blir större där, eftersom båtarna ligger i havet konstant och blir inte omhändertagna på land under halva året. Stark sol och saltvatten är andra faktorer som sliter på en båt.
Se till att båten blir utförligt besiktad, provkörd och provseglad om det är en segelbåt. Om det handlar om en större båt är besiktningen en omfattande arbetsinsats som inte klaras av på ett par timmar. Få har den breda kompetens som krävs för att utföra en komplett besiktning av alla delar, så i de flesta fall är det värt att anlita ett proffs för uppgiften.
Vilka kostnader tillkommer?
Att importera från ett land utanför EU kan bli en dyr affär, eftersom du i så fall måste betala upp till 2,7 % i tullavgift och 25 % i moms. Kommer båten från ett land utanför EU/EES är du också skyldig att se till att båten är CE-märkt. Det finns ännu mer att tänka på, men i korthet kostar det ofta mer än det smakar.
Når du köper begagnad båt inom EU ska vare sig moms eller tullavgifter betalas. Momsen är trots allt redan betald en gång. Däremot finns det andra kostnader som tillkommer som man ibland inte tänker på, exempelvis är det inte gratis att åka runt i Europa och titta på båtar – roligt kanske men inte gratis.
Resor och övernattningar kan läggas till båtens pris eftersom du förmodligen inte gjort dem annars. Besiktning är också en kostnad på några tusenlappar som tillkommer. Transportkostnaden måste också inkludera försäkringar, lyft vid lastning och mottagning, eller marinakostnader om du seglar hem båten.
Båtförsäkring i utlandet
Läs mer om vår tilläggsförsäkring, Utökat geografiskt område, för resor i Nordsjön och Europa.